عنوان الموضوع : - قصة جميلة
مقدم من طرف منتديات المرأة العربية

شقه صغير ه وضيقه جدا الكل من فى البيت نامونا الا هو احمد جلس يذكر هو فى الصف الثانى الثانويه متفوق فى الدراسيه يذكر 20 ساعه فى اليوم يتمنى ان يحصل على درجات كبير حتى يحقق حلم ابوها وامه ويحقق حلمه هو الاخر يريد ان يلتحق بكليه الاعلام لا يعرف غير المذكر لا يذهب عند اقاربه ولو اتاتى احد لا يجلس معهم لا يشاهد التلفزيون ولايسمع اغانى ولا يلعب كوره ولاينزل الشارع وليس له اصدقاء عندها اخى واحد اصغر منه 6سوات ابوها يحب جدا ومتعلق به الى اقصى درجه ام اخه محمود فهو الدلوع امه تحبه جداوعندها اصدقاء كتير ظل يذكر حتى الصباح الاب قام من النوم دخل الحمام ثم خرج وقال احمد حرم عليك قوم ريح نفسك شوى انت هتموت نفسك فى المذكر احمد خلاص يا بابا قربت اخلاص اهوالام تقوم على صوت الاثينان وتقول بصوت عالى صباح الخير الاثينان صباح الخير ايه فى ايه الاب بقول له احمد قوم نام كفى كده 20 ساعه مذكر حرم كده احمد بكره الامتحان يابابا وانا عوز اجيب درجات كويسه الاب انشياء الله هتجب بس نام علشان تعرف تركز فى الامتحان الام استنى هعمللك كوب لبن وسندوتشات احمد لا مش عوز الام مفش حاجه اسمه مش عوز دخلت الام المطبخ واحضرت البن والطعام اكل وشرب اللبن ثم نام 4ساعات وقام مفزوع لانه يحلم انه دخل الامتحانات ولم يجيب على الاسئله قام بسرعه وامسك الكتاب جاء يوم الامتحان ودخل الامتحان ومرت الايام وظل فى قلق الى ان ظهرت النتيجه حاصل على 85% وكان حزين لكن الام والاب اخذ يخفف عنه الاب لسه سنه ثالثه هتجيب مجموعه اكتير متخفش الام اه ثالثه سهيله الحمد الله انهم مقسمين المجموعه على السنتين احمد انا هخود ماده اذكر علشان ترفع المجموع الاب بلاش تتعب نفسك ارتح شوى ده الامتحان بكون بعد شهر احمد فى اصرار انشياء الله هذكر كويس واخذ احمد ماده جديده وبداء فى المذكره ولمم ينام غير 4 ساعات فى اليوم وامتحان الماده وبعد اسبوع من الامتحان حاول ان ينام ولكن اصبح لا ينام بل وجد نفسه فى حالته نشيط غريبه24 ساعه يقظه الجميع متعجب منه ومن امر هل يوجد انسان لا ينام مره اسبوعين وهو على هذه الحاله مستيقظ ليل وانهار الاب والام لا يعرفوا ماذ يفعلوا ام احمد فااخذ يتعلم اللغه الانجلزيه من على النت ويقوم بخترع بعد الاشياء ولكن فى احد الايام كان الاب غير موجود فى المنزل وجدت الام ابنه يتكلم بكلم غير مفهوم فزعت الام ولاتدرى ماذ تفعل وماذ حدث له ابنه هل احد اعطه حبوب هلوسيه اين ومتى هو لاينزل الشارع ولا يعرف احد ولى بسم الله الرحمن الرحيم يكون عليه عفريت العراق يتصبب منه وجرت الام الى التلفون وتصلت بزوجه ولم تخبره بما حدث ولكنه قالت له تعالى هنا بسرعه فى ناس عوزنك هى عا رفه ان قلب زوجه لايتحمل لقد قام بعمل عمليه جراحيه فى احد شرين القلب من فتلره جاء الاب ودخل قال اين الناس قالت الام انا قولتلك كده تعالى شوف احمد ايه اللى حصل لى الاب ماله الام شوف انا مش عارفه وجدالاب احمد فى حاله غريبه يتصب العرق من كل جسمه ويتكلم بكلم غير مفهومه الاب ماله فى ايه هو شرب حبوب هلوسيه الام ازى وهو مبخرجش من البيت ولا بينزل الشارع زى الشباب الاب جرى الى التلفون وطلب اخواته محمد ومحمود هم ممكن يقول ايه هم معهم موهلات عالى جاء اخوات بسرعه وقالوا فى ايه الاب بحزن مش عارف احمد فى ايه راى اعمام حالته قال عمه محمد احنا نخد الى اقارب دكتور بس شكله واخد مخدرات الام يا ناس ابن مش زى الشباب هو مخلرجش من البت اخذوه وذهبوا به عند الطبيب الطيب لم راى الحاله قال بصرحه علاجه مش عندى ده عوز طبيب مخ واعصاب بس هو من التحيل مش وخد مخدرات المشكله اننا هنا فى حى شعبى وقليل لم تلقى طبيب نفسى وعصابىولكن انا ممكن اساعدكم فى دكتور يحيى مشهور بيجى فى التلفزيون ده عنوان هو كشفه غالى شوى اخذ الاب العنوان وقال له زوجته واخوات انا هرجع البت اجيب فلوس الاخوينا لا احنا معنا الام تبكى الموضوع كبير مخ واعصاب وامراض نفسيه يارب انت علم بحالى ركبوا جمعنا السياره وتوجه الى الطبيب

>>>>> ردود الأعضـــــــــــــــــــاء على الموضوع <<<<<
==================================

كملى القصه حبيبتى

نحن بنتظارك

يسلمووووووووووووووووووووووووووو

__________________________________________________ __________
يسلمووو

2
الاب يقود السياره وهو يشعر انه فى كابوس معقول احمد ابنه المتفوق فى الدراس رمز الاخلاق اللى كل الناس بتحبوا مش زى محمود اللى كل الناس بتشتكى منه ام الام طول الطريق تبكى وتدعوا الله يارب انت عالم بحالى يارب هم الولدين اللى طلعته بهم من الدنيا يارب انا صبرت كتير صبرت وانا فى بيت اهلى على ابويه وضربوا وبهدلته لامى كل يوم وصبرت لم طلعونى من المدرسيه وربته اخواتى كلهم اتعلموا اللى انا وصبرت لم التاخرت فى الزوج وفقدت الامل وصبرت لم بعت ابواحمد وهو كان متزوج 3 قبل كده وطلاقهم قولت مش مشكله ارضه بنصبى وصبرت على البهدل من حمتى واخوات زوجى وقولت اعيش كانوا بعملونى زى الخادمه بس كونت بقول بكر ربنا هكرمنى صبرت لم حمتى طردتنا من شقته انا وزوجى وانت يارب بكرمك ادتنى الشقه ده والحمد الله اكرمنى يا رب وشيفى ابنى يارب انا اللى فى عمرى دلوقت جده يارب يا كريم ملاش غيرك ام اعمام احمد فجلس كل واحد يدعوله وصلوا الى عياده الطبيب المشهور نزل الاب واحد اخوات وترك الاخى اثنى مع احمد وامه فى السياره لكى يلاحظ احمد دخل الاب مسرع هو والاعمى الى العياده مريضى كثير ينتظرونا الدخول ذهب الى حيث تجلس اللمرضه الاب لوسمحت انا ابنى تعبان وعوز ادخله دلوقتى لدكتور الممريضه حضرتك الدكتور مشغول جدا وحضرتك شيف اكتير اللى هنا حجزين من اسبوعين الاب مفش كشف مستعجل الممرضه حتى لو كشف مستعجل هكون مش قبل 4 الايام يعنى مفش امل الممريضه ممكن تاخد دورك الاب فى يائي شكران اصتحاب الاعمى اخواهالذى كان سيقع اكثير من مره وقال ممكن نشوف حد تانى متزعلش نفسك الاب بصوت مخنوق ابنى هيضع من الاعمى انشياء الله خير الاب انت شايف حالته الاعمى ربك كريم فى مشتشفى فى المهندسين خاصه نروح ونشوف رجع الاب والاعمى الى السياره الام فى لهف ايه الاب مفش كشف قبل اسبوعين الام ليه حرم عليهم العمى احنا هنروح مستشفى هنا فى المهندسين خاصه ونشوف قاد الاب السياره وذهبوا الى المستشفى ودخلوا المستشفى وذهبوا الى قسم الامراض النفسيه وتوجه الاب الى المريضه عوز اكشف على ابن المريضه ذات الزى الجميل لونه روز اوك يا فندام 200 جنيه كشف الاب فى تعجب 200 الممريضه موكد على كلامه ايوه يا فندام 200 بنسبه لااب هو مرتبه نصف شهر من راتبه العمى خلاص دفع الاب الفلس وقال العمى خاللك هنا وانا هنزل اجيبه الاب اجى معك العمى لا انا ومحمد هنجبوا نزل العمى واحضر احمد هو واخوها والام وجلس ينتظرونا الدور اكثير من ثلاث ساعات الى ان جاء دورهم وبعد ثلاث ساعات من الملل اشارت الممرضه لهم بدخول دخل الاب واحمد وعمه محمود اخذ الطبيب يوجه اسال الى الاب والاب يجواب ثم قام بكشف على احمد ثم قال هو علشان كان بذكر كتير ومكنش بنام فمخ خد على كده انا هكتب لى بعد المنويمات اقراص تانى مهم هتساعد على النوم وبعد اسبوع اشوفه تانى هز الاب راسه ونزله جمعنا وطمنى الام الملهوف على ابنه واشترى العلاج الذى تجوز 150 يعنى البقاء لله فى مراتب الاب الاب فى نفسه مش مشكله حتى لو هقضى باقى الشهر اكل ملح اهم حاجه عندى ابنى رجعوا الجميع الى البيت واختل الاعم به الاب كل واحد طلع مبلغ من المال واعطه لى الاب الاب لا الحمد الله محمد الحمد الله على كل شىء احنا اخوات وانت خيرك علنا سابق محمود يام ادتنى فلوس انت اللى ربتنا وانت اللى علمتنى وانت اللى جوزتنى الاب يتاثير ويعنق محمود ومحمد محمود احنا هنزل ولوفى حاجه اتصل واحنا هنطمن عليه بتلفون وانشياء الله بكر لم نجى من الشغل هنجى استاذن الاثناين ونزل الاب لى الام خد الواء الام اه الاب يارب ينام الام يارب الام صرفت كام الاب سيبه على الله الام ونعمه با الله الام يعنى 100 الاب الكشف بس 200 شهقت الام ايه وعلاج 150 جنيه الام مش مشكله ربنا يعوض علينا الاب الحمد الله محمد ومحمد كل واحد ادين 50 الام ربنا كريمالاب هروح اطمن على احمد جلس الالب على السرير بجور احمد واخذ ينظر له ويبكى ثم مسح دموعه حتى لاترها الزوجه محمود اخى احمد يسال امه ماما ايه اللى حصل لى احمد الام تعبان بس الحمد الله دلوقتى باء كويس محمود انا عوز اشوفه الام لا تعالى هنا هو نايم دلوقتى محمود فى اصرار علشان خاطرى ياماما انا طب تعالى بص عليه بس متكلمش يدخل الاثنيان بشويش الى الغرفه وينظروا على احمد وهو مستغرق فى النوم ثم يخرج الاثنينى محمود هو كويس الام الحمد الله باقى بخير احمد يبلغ من العمر 17 عام ومحمود اصغر منه به 6اعوام يعنىعندها الان 12 عام محمود يعنى ياماما مش هيحصله كده تانى الام ان شاء الله لاء

تسلمين

لامانه هذه القصه ليست من واقع خيالى لانه قصه حقيقيه وقد عاشت بعد اجزاء مع بطل هذه القصه

3
ظن الام والاب ان حالته الابن استقرات ولكن لاسف لم ينام الا 4 ساعات فقدت ورجع الى ماكان عليه لم ينام لمده 4 ايام لا با اليل ولا النهار ادويه الطبيب لم تنفعه بشىء الاب قلبه يتقطع على ابنه الام بكاء مستمر ليل نهار هل هذ هو ابنه الذى كان الكل يتوقع له مستبقل بهار حتى المدرسين فى المدرسه لقد كان من الاوئل الجمهوريه فى ابتدئى واعدائى يارب ملاش غير ك انت ديما معى الاب لايدرى ماذ يفعل والام كذلك جاءت خالته احمد الى المنزل لكى تطمنى عليه ولم علمت بحالته تعجبت وطلبته من الام والاب ان يعرضوا على اكثير من طبيب وفعلنا بداءت رحله جديده لم يترك مستشفى ولا عياده اللى ذهبوا اليه وكل طبيب يشخص الحاله غير الاخر الاب والام لايفهموا شىء ولكن بعد هذه الرحله الطويله من البحث وللف على الاطباء ذهبوا الى مستشفى فى حى الشعبى الذى يسكنون فيه مشتشفى خاصه وعرضوا حالته احمد على الطبيب واسمه هانى حامد لم يكون طبيب مشهور كان طبيب صغير ولكن سبحان الله عندم راى الحاله طمنى الاب وقال لا تخاف انشياء الله هكون كويس الاب غير مصدق بجد يا دكتور الطبيب انشياء الله الحاله ده مرت عليى كتير هو عندها حاجه اسمه نشيط زائد بتصاب المخ لم تحملوا فوق طاقته علشان كده هو مش بنام وائما مخه فى حاله نشيط انا هضر احجز هنا فى المستشفى تحت المراقبه وبعد انشياء الله لم يخرج هكون فى كريسه علاج لازم يمشى عليه كم سنه هو العلاج مكلف شوى بس ضرورى ولازم يخدود بنتظام الاب انا متشكر يا دكتور طيب الادويه ده الدكتور ملهش لازمه الاب يعنى بعد كده هكون كويس وطبعى الطبيب اكيد هكون طبعى ممكن حضرتك تعمل الاجرات علشان يتحجز فى المستشفى اتفضل ده امر بحجزه خرج الاب وطمنى الام وذهب الى الحسابات فلطلبوا منه الف جنيه قال الاب طيب انا هروح اجبهم من البيت الام مين الاب هتصرف الام اتصل بى اختى الاب هجبهم من اى حده وبعدين بكر اسحبهم من البنك الام ربنا معك انا هقعده هنا معه خرج الاب وجلست الام بجور ابنه وجاءت الممرضه وطلبت منه ان تصتحب احمد الى غرفته اخذت الام ابنه الى غرفته وجلس هو وامه على السرير والام تنظر له وتحسر عليه وجاء الطبيب الى الغرفه وسال عن الاب اخبرته الام انه ذهب لاحضر المال حساب المستشفى قال الطبيب لى الام متخافش عليه هكون بخير بس مساله وقت مش اكتير لم الاستاذ يجى ياريت يجب العلاج ده علشان ضرورى خرج الطبيب ودخل بسرعه اعمام احمد محمود ومحمد ماله احمد الام تعب تانى محمد محمود قالنا انكم هنا فى المستشفى فين ابو احمد الام رح يجب حساب المستشفى محمود ايه الروجيت ده الام ده علاج كتبه الدكتور وقالى لم يجى الحاج لازم يجب العلاج ده ضرورى محمود هاتى الروجيت د ه وانا هروح اجيب العلاج الام متعبش نفسك محمود ولا تعب ولا حاجه كل هذ واحمد ينطق بكلام غير مفهوم ذهب العمى واحضر العلاج ودخل الطبيب ومعه ممريضه واعطى احمد الادويه وبعد قليل نام انصرف الكل اللى الام كانت تجلس بجور احمد مرات اليام وكل حياته نوم ويقوم من النوم ياكل وياخذ حمام ثم يقس الضغط والعلاج وينام 15 يوم على هذ الحال الى ان جاء الطبيب ذات يوم وقال الحمد الله الحاله استقرات وبقى كويس انا النهارد هكتب ليى على خروج الام فى فرحوالله الطبيب اه ان نشياء الله بس عوز اشوفه كل اسبوع مرتين وعلاج موعيده من عوز اهمال الام كل اللى تقول عليه يا دكتور ربنا يخليك يارب خرج احمد من المستشفى الى المنزل وكل اقارب جاءو لازيرته والاطمنان عليه احمد من عائله متربطه بحب بعض له عمنا كما سابق محمد ومحمود محمود حاصل معهد لاسلكيه ومحمد حاصل على ليسانس حقوق ومفروض يكون بيشتغل محامى ولكنه يعمل فى احد مصانع الملابس مدير واحمد يعمل فى شركه اتصالات وله ثلاث عمات العمه الكبير ام عادل ومتزوجه ومقيمه فى حلون ام العمه الثانى فهى متزوج بقرب منهم واسمه ام هانى والعمه الثالث تسكن بقرب منهم وعندها اربع بنت اسمه ام هدى جاوء جمعنا الى الشقه عندم علم ان احمد خرج من المستشفى جمعنا يحبوا احمد بسب اخلاقه وصفات الحميده ودمه الخفيف وجاء اقارب امه الخالنا وخالته الوحيد ه وابناهم يزروها ويطمنى عليه كان احمد عندم احد يسلم عليه كان يرود ولكن كان فى عالم اخر لا يفكر فى شىءومرت الايام وهو على هذه الحاله وجاء العام الدراسى ودخل الصف الثالث الثانوىوحصل على مجموع 80% وحصل على هذ المجموع لانه لم يدخل التحثين طلب من اصحابه ان يقوموا بمل الرغبات الجامعه وطلب منهم ان يكتب كل الرغبات جامعه القاهره وتحقت رغبته ودخل كليه تجاره جامعه القاهره جامعه القاهره عالم تانى يجنين كل شىء حر وبنات وشباب من كل الطبقات والبيات وحياه مفتوح لم يكون فى البدايه له اصدقاء وفى احد الايام قال فى نفسه انا معنديش اصدقاء هنا ارتدى طقم شيك وذهب الى الجامعه ودخل المدرج وجلس فى النش الاول وقال فى نفسه اعمل زى كل الشباب واحجز لبنات ومدخلش الشباب كل لم شاب يطلب منه اى شاب ان يجلس يقول اسف محجوز طلبت منه احد البنات ان تجلس وكانت بنت جميله ومعه بنت اخر اقل منه جمال اتفضلى ياترى مين البنت ده وهل سيكون له دور فى القصه واحمد هيعمل فى العالم الجديد اللى دخلو هنشوف فى المره القادمه هيكون فى مفجأ ة جديده

حبتى انا نزلت الفصل الخامس علشان عيونك واشكركم جمعنا على المرور واتمنى ان تقروا الفصل الخامس وينال اعجبكم