عنوان الموضوع : اريد حل لمشكلتي مع زوجي - حل مشكلة
مقدم من طرف منتديات المرأة العربية

اريد حل ظ„ظ…ط´ظƒظ„طھظٹ مع ط²ظˆط¬ظٹ ، سريع قوي مميز حلو رائع مقنع ط§ط±ظٹط¯ حل لمشكلتي مع زوجي زوجتي والدي والدتي اخي اختي جدي جدتي عمي عمتي بنت ولد اريد حل لمشكلتي مع زوجي ، اريد حل لمشكلتي مع زوجي ، اريد حل لمشكلتي مع زوجي ، اريد حل لمشكلتي مع زوجي ، اريد حل لمشكلتي مع زوجي اخو اريد حل لمشكلتي مع زوجي ، اريد حل لمشكلتي مع زوجي ، اريد حل لمشكلتي مع زوجي ، اريد حل لمشكلتي مع زوجي

السؤال

بسم الله الرحمن الرحيم انا(مدام نغم)
ازيكم يا حبايبى انا عضوة جديدة معاكم ويارب اكون اخت ليكم وتقبلونى عضوة معاكم و دية قصتى عاوزة اخد رايكم (انا متزوجة من 23س و زوجى لا يحب العمل وجالس فى المنزل ليلا ونهارا وما ادراكم قعدة الرجل فى البيت بتجيب مشاكل قد اية وكل حاجة اية دية ولية وعشان. اية وانتوا عارفين بقى الفاضى وبعد دة كلة اى كلمة اتكلمها مع اولادى لازم يوصلها لاهلة وباسلوب حقير ومش حقيقى ومع العلم انى اهلة اصلا مش بيحبونى معنى بعملهم بما يرضى ربنا وحماتى متوفية وعقدتى اختة واخوة وابوة ودائما يخلق المشاكل لى من اى سبب لو قعدة مع اولادى نتحدث فى اى موضوع عايز يعرف كل كبيرة وصغيرة وحتى مع اهلى واولادى فى سن مراهقة ومحتاجنلى جدا وهو زعلان عشان احيانا بقعد مع اولادى فى غرفتهم الخاصة وهو بيزعل من كدا دة غير انى كل حاجة معاة من غير تفاهم مفيش غير زعيق وشخط ونتر وعمرة ما حمدالله على حاجة ودايما يقول مفيش معناش معندناش و معنى ربنا دايما سترها و دة غير انة مش عاوز اعمل اى حاجة لحد وعاوز الناس كلها تعملة ودائما يقول لى انتى فاكرة نفسك ست برغم انى مهتمة بنفسى جدا جدا وبنظافة بيتى واولادى وبية هو شخصيا لكن دائما ينكر كل شئ ومش قريب من ربنا خالص وكل ما اقولة صلى او اى حاجة يتنرفز و يغير الموضوع )واسفة انى طولت عليكم بس بجد حسيت انى لازم احكى واتكلم معاكم لانى كمان مليش اخوات بنات.

الجواب

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته** أختي الفاضلة مدام نغم / أولا أحيكي بتحية مباركة من عند الله / ثانيا / هل زوجك علي هذا الحال منذ الزواج منه ؟ أم أنها حالة جديدة عليكم هذه الايام؟ وعموما أختي من رأي أنك عليكي بالصبر والدعاء الي الله لزوجك بالهداية والمغفرة ولازام تتقربي اليه أكثر وشوفي أيه اللي تعبه ومزعله أو مضايقه أو أيه مانعه من العمل والشغل؟ حاولي تحببيه في العمل الصالح الذي به نعيش ونحيا ونرزق من مال حال 0 وحاولي تذكريه بطاعة الله واتباع سنة الحبيب المصطفي صلوات الله عليه وكيف حسنا علي العمل من أجل العيش والحياة الكريمة وتربية أنباء صالحين في هذه الدنيا00 أختي تقربي اليه اكثروكوني له أما حنونة وزوجة عطوفة وأختا رحيمة وصديقة مخلصة وشاركيه في كل شيء بل واشركيه معكي ومع أولادك في كل ما يخصهم من أمور الحياة وأجعلي له قيمة عالية في بيته وأمام اولاده --. وأخيرا تعاملي مع أهله بكل الحب والمودة والرحمة واصبري ولك الجزاء عند الله عز وجل-- أعانك الله علي كل الخير ويارب نطمئن قريبا منك علي أحوالك.

جواب اخر

أختنا الكريمه / مدام نغم

واضح إنى زوجك بسبب عدم عمله حاسس إنه ملهوش قيمه فى المنزل

وبيدارى ده ورا الشخط والنتر والتعديل على كل شئ.. لأنه فاضى وواخد باله من كل شئ

ويشعر بنقص وإنه ملهوش دور..

وبالرغم إنه كسول على حد قولك ،،ولكن برده الرجل رجل وأكيد جواه صراع ما بين كسله وما بين إنه يشعر بحاجه إلى العمل،

يعنى عايزه أسألك أختى.. إنتى حالكم ده من أول ما إتجوزتو ولا شئ إستجد عليكم؟؟

حاولى إنك تحتويه وتشجعيه للشغل

أما بالنسبه للصلاه عليكى بالدعاء أن يهديه الله لها .. لأنها مصيبه عدم صلاته وتنزع البركه من المنزل .. وفوق كل ذلك فهى من الكبائر

حاولى تذكريه برفق بعذاب تارك الصلاه يوم القيامه. وأنها أول شئ يحاسب عليه العبد وهكذا ...

أتذكر وأنا صغيره والدى لم يكن يصلى بإنتظام .. لدرجة أن أمى كانت تأتى له بسجادة الصلاه تحت

قدميه وتلح عليه وتاره آخرى تتركه وتتجه إلى الله بالدعوات

حتى شاء الله وإنتظم من نفسه.. حتى أنه الأن يصلى فى المسجد الحمد لله

أما بالنسبه لأهل زوجك .. أتركيهم ولا تلقى لهم بالاً لأنهم لن يتغيرو فأغلب أهل الزوج هكذا!!

وركزى فى أولادك وفى بيتك

وإن شاء الله ربنا ييسر لك كل عسير أختى

أعانك الله

>>>>> ردود الأعضـــــــــــــــــــاء على الموضوع <<<<<
==================================

يعطيك العافية

__________________________________________________ __________
مشكورة